Reflectie Wilco Nijmeijer
Voor mijn minor heb ik gekozen voor diensten en producten. Na lessen te hebben gevolgd over films, apps en of websites maken hebben we een combinatie gemaakt van meerdere onderwerpen van deze workshops.
Het bijwonen van deze workshops en de bijbehorende opdrachten ervan hebben mij naar een duidelijk hoger niveau gebracht als het gaat over websites, films en apps maken. Dit komt ook terug in onze website, die voorzien is van instructiefilmpjes, maar ook gewone toetsen en kleine cursussen voor SketchUp.
Het maken en aanpassen van een website hebben we gedaan in www. Webnode.nl. Hoe meer je hiermee aan de slag gaat hoe meer je ontdekt over de mogelijkheden van zo`n web programma. Kleuren, foto`s en tekstopbouw, animaties en films kun je bijna overal verwerken binnen de site.
Bij de verwerking van de verschillende onderdelen komt de opgedane kennis van de workshops zichtbaar terug.
Mijn opgedane kennis van Revit is voor deze module niet geschikt, het programma SketchUp is heel anders ingericht en meer op de ontwerpkant toegespitst en daarom veel geschikter voor onze opdracht. Om die reden hebben we dit programma verwerkt in onze site. Om toch in een "korte" tijd iets te kunnen maken in SketchUp hebben we er een cursusje in gedaan, die de leerling genoeg kennis geeft voor deze opdracht, maar er zijn altijd leerlingen bij die dit weer als een uitdaging of verrijking zien. Voor deze groep is er een extra cursus SketchUp bijgevoegd. Zo kunnen deze leerlingen zich verdiepen in het programma.
Bij de instructiefilmpjes hebben we voor movari gekozen, omdat deze het mooiste werkt voor onze opdracht, het was veel werk, maar met een mooi resultaat. Ook de OR codes voor in de werkplaats werken prima en het zijn dingen die de jeugd aanspreken.
Uiteindelijk is er een mooie site gekomen met verschillende werkvormen en disciplines die nodig zijn om tot het eindproduct te komen. De onderdelen van het proces worden duidelijk uitgelegd op de site.
De manier waarop spreekt de leerlingen aan, de ene leerling wordt blij van de cursus SketchUp, de ander juist van de instructiefilmpjes en weer een ander deel van de leerlingen worden gelukkig van de handvaten die ze geboden krijgen voor het presenteren van het product.
De site is een site geworden die de leerlingen aanspreekt, veel verschillende manieren van uitleg, deels digitaal en deels gewoon analoog. Als de leerling de site door gaat komt hij of zij vanzelf bij het eindproduct.
De site als eindproduct is mooi en effectief geworden. Een goed resultaat met meerdere stijlen van leren erin verweven. Mede door deze opbouw van de lesstof krijgt de leerling ook deze allemaal te zien. Door de verschillende programma's krijgt de leerling de ruimte om zijn of haar creativiteit te laten gaan in het onderdeel waar ze zich goed bij voelen.
Het was een goede samenwerking met Sjaak, samen hebben we een heel mooi product mogen maken voor de leerlingen. Door de samenwerking kwamen onze inzichten samen tot dit resultaat. Deze opdracht kunnen we ook gebruiken in onze eigen lessen: Sjaak bij de verf- en applicatietechniek en ik bij de bouwafdeling. Al is dit een andere opleiding dan hout en meubel, de onderdelen kunnen we wel goed toepassen binnen onze eigen opleidingen.
Mede door onze samenwerking zijn we op dit eindresultaat gekomen en een volgende keer zou ik het graag weer zo doen. Zoals ik het zie zijn er geen onderdelen in deze opdracht die ik anders zou doen. Ook voor nieuwe vergelijkende opdrachten lijkt mij dit een juiste manier van afronden.