Reflectie Sjaak Buitink

Tijdens de Minor Diensten en producten heb ik een flink aantal weken besteed aan de opdrachten die horen bij profiel 3 en 4. In die weken heb ik verschillende workshops gevolgd onder andere: SketchUp, Website/ apps bouwen en het maken van een film. Toen ik begon met deze module had ik geen ervaring met het SketchUp, het maken van een website of het produceren/ monteren van een film. Door de workshops te volgen en mij te verdiepen in de literatuur kwam ik verschillende programma's tegen op de ELO die mij daarbij goed konden ondersteunen.

Ik was begonnen met het maken van een website in www.wix.com. Na een aantal avonden te hebben geëxperimenteerd kon ik de site niet meer terugvinden. Na de workshop website en apps bouwen heb ik een nieuwe website gebouwd op www.webnode.nl, deze site bleef gelukkig wel bestaan. Na een tijdje geëxperimenteerd te hebben ontdekte ik steeds meer nieuwe mogelijkheden en werd de site een mooi product. Het maken van een website bied mij de mogelijkheid om ook mijn leerlingen, de lesstof aan te bieden op een andere manier. Er liggen al een aantal ideeën klaar om hiermee aan de slag te gaan.  

Na de workshop film maken zijn we begonnen met het maken van instructiefilmpjes voor onze website. Door de workshop ben ik op een andere manier gaan kijken over hoe een film is geproduceerd. Ook in de instructievideo's hebben we gebruik gemaakt van verschillende filmtechnieken. Het monteren van het filmmateriaal was niet eenvoudig. Ook nu was het weer veel experimenteren met het vinden van geschikte programma's om dit te maken. Uiteindelijk hebben we een website gevonden waar wij gratis een film konden monteren. Na flink wat gepuzzel is het gelukt om vier instructievideo's te maken. Daarna hebben we gekeken naar een oplossing om de filmpjes af te spelen in de machinale. Door middel van QR-codes kunnen leerlingen nu de instructievideo's bekijken in de machinale. Ik denk dat de combinatie van de website en de zelfgemaakte instructievideo's een mooi product is geworden. 

In de opleiding is ons geleerd hoe je met het tekenprogramma Revit werkt. In de workshops hebben we geleerd hoe SketchUp werkt. Nu ik deze programma's beheers kan ik een keuze maken welke ik geschikt vind voor mijn leerlingen. 

Wat ik geleerd heb van profiel 3 en 4 is het aanbieden van de lesstof op verschillende manieren. Omdat iedere leerling anders is, wil  de leerling de lesstof ook op een andere manier of ander niveau aangereikt krijgen. Voor de snellere leerling hebben we extra opdrachten toegevoegd, om deze leerlingen uit te dagen. Door zelfgemaakte instructievideo's en een website is de lesstof die je aanbied spannender en meer up-to-date. Ook door het ontwikkelen van lesstof heb ik veel nieuwe inzichten gekregen. Door onszelf af te vragen:

  • Wat vind ik echt de moeite waard om de leerling aan te leren
  • Hoe kan ik ze dit leren
  • Hoe kan ik nagaan wat leerlingen hebben geleerd?

hebben wij de lesstof samengesteld. We hebben de site door leerlingen laten gebruiken om te zien hoe zij dat ervaren. Na een aantal aanpassingen werkt de site overzichtelijk en kunnen leerlingen zelfstandig aan het werk. Of het nu om een les, lessenreeks, een leerlijn of een leerplankader gaat, een curriculum is goed als het relevant is voor wat we leerlingen willen leren en de gewenste ontwikkeling ondersteunt, als het uitvoerbaar is voor de gebruikers (leraren en leerlingen) en als het leidt tot de gewenste leerresultaten.

De samenwerking met Wilco verliep soepel, wij hebben ons allebei verdiept in de onderwerpen van het eindproduct. Ook de lijnen waren kort en we hebben wekelijks overleg gehad en de planning doorgenomen. Ik zou een volgende keer niets anders doen dan op de manier zoals we het nu gedaan hebben. Het was een leerzaam project en het was bovendien leuk om te doen.

  

© 2020 Meubel en hout
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin